Zondag 20 januari 2013 - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu Zondag 20 januari 2013 - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu

Zondag 20 januari 2013

Blijf op de hoogte en volg Alexander

23 Januari 2013 | Indonesië, Singaraja

Maandag eerste dag op stage gehad. Raar begin en meteen geleerd hoe ze zaken regelen in Indonesië. "Alex vandaag geef je geen les. We moeten filmen en de leerlingen zijn de hele ochtend bezig. Prima, omgedraaid en nog een uurtje slaap gepakt. Rond 10 uur kwam ik aan op stage om nog het een en ander met mijn vakcoach te bespreken. Hoor ik toch op eens dat de leerlingen op mij aan het wachten waren. In de tussentijd was het al half 11. Snel ging ik naar het lokaal om aan de les te beginnen. Geen bordmarker, geen boek, geen voorbereiding en 20 min te laat, goed begin van de eerste les. Rustig heb ik me voorgesteld en al met al ging de les goed. Het valt me wel op dat de leerlingen hier heel meegaand zijn en supergemotiveerd. Wel mis ik soms de harde Nederlandse leerling die duidelijk wil hebben waarom hij bepaalde stof moet leren en niet zomaar alles aanneemt. De eerste dag op stage was goed gegaan ondanks omstandigheden en wat heb ik het lesgeven gemist. Vooral hier waar lesgeven nog echt lesgeven is. Er is geen materiaal, de leerlingen hebben geen boeken en alles moet tot in de details voorbereid worden en gemaakt worden. Veel werk, maar door de motivatie van de leerlingen dubbel en dwars waard.
Na de lessen ben ik weer naar Singaraja gegaan. De rest van de dag gebruik gemaakt van de tijd om nog wat extra werk te besteden aan het uitwerken van lessen en opdrachten voor de leerlingen. s'Avonds een film gekeken en naar bed gegaan.

Dinsdag weer een mooie dag. Lekker op tijd opgestaan en met frisse moed naar stage gegaan. Vandaag had ik drie lessen. Al mijn spullen gepakt want het is een internaat en de ervaring zou niet compleet zijn als ik tenminste een paar dagen per week op stage slaap. Geen spijt van gehad. De lessen gingen erg goed, de opdrachten waren duidelijke en met voldoende tijd om alles voor te bereiden gingen de lessen subliem.
Tussen de middag gezellig met iedereen gegeten in de kantine. Ook heb ik geleerd om offers te maken en heb ik geoefend met het maken van longtong manden. Longtong is een gekookte rijst in een speciaal gewoven bananenblad vrij lastig en geloof niet dat ik het nog allemaal weet, maar nog een paar keer oefenen en het moet helemaal goed komen. s'Avonds had ik nog een paar extra uur les op me genomen om wat verloren tijd van maandag in te halen. Handig zo een internaat. Het leerklimaat is er erg goed voor de leerlingen en er wordt goed voor ze gezorgd. Overal waar ik kijk zijn groepjes leerlingen bezig met het opdoen van kennis, het spelen of sporten, het praten en genieten. Iedereen begroet je altijd met een glimlach.
De eerst avond was erg goed, een mooie matras op de grond en de heerlijke warme lucht als deken. Met 5 man in een kamer in de buurt van de jongens zalen.

Woensdag, 5 uur begonnen de oefeningen voor de leerlingen. Nu weet ik dat je als docent het goede voorbeeld moet geven.... maar 5 uur, dacht het niet he. 6 uur dus mijn bed uit gekropen, gedoucht... alla Bali style. Een emmer leeg gieten over je hoofd. Vandaag was er een belangrijke ceremonie, salaswatie, de god van de kennis. Met de hele school zijn we naar de tempel gegaan om daar te bidden en te offeren. Daarna ben ik met 6 docenten naar de lempuyang tempel gegaan. Een pracht tempel complex voor de hoogste tempel op Bali. Ongeveer 3000 treden en 4 uur lopen naar de top. Onderweg zijn we bij meerdere tempels gestopt om te bidden en mediteren. Helaas was de top gehuld in zwarte regenwolken dus was er niks te zien van de omtrek, er is mij verteld dat op heldere dagen het hele eiland te zien is. Met uitzondering het gedeelte dat achter de berg Angung ligt, dit is de hoogste berg van Bali en deze moet nog overwonnen worden!
Klets nat en gezellig hebben we op de top gegeten en even gewacht tot het minder ging regenen. Daarna aan de afdaling en de terugreis begonnen. Uitgeput kwamen we aan op Bali Mandara.
Het was een zeer interessante dag. Veel geleerd over het Hindoeïsme. Het enigste polytheïsme geloof wat er nog is daarnaast accepteren ze alle andere religies, het zijn allemaal manifistatisch van dezelfde bron.

Donderdag weer rond 6 uur mijn bed uit gekropen. Moet er wel aan wennen dat vroege opstaan, niks voor mij. De laatste twee lessen gingen weer goed. De tweede wat beter dan de eerste omdat ik kon leren van mijn fouten zodat ik niet twee keer dezelfde fouten maak. Na de lessen ben ik terug gereden naar Singaraja. Hier heb ik de hele dag een beetje rustig aan gedaan, het regende dus een beetje films gekeken en gekletst met bewonders van mijn nieuwe woning, ben verhuisd naar het Edutel. Een grote flat voor studenten. De kamer is goed en ik deel er één met Francesco, een stuk goedkoper dan het huis en ik heb airco.

Vrijdag de hele dag gewerkt aan verslagen voor Windesheim, het voorbereiden van lessen en het reflecteren op mijn gelopen week. De avond heb ik afgesloten met een biertje in Lovina. Onder het genot van de heerlijke blues die er live gespeeld werd.

Zaterdag mails beantwoord en daarna eigenlijk weinig gedaan. Beetje boek gelezen, beetje films gekeken beetje rustig aan gedaan. De avond hadden we een afscheidsfeest van de studenten die hier maar een half jaar bleven. Wat is de tijd toch voorbij gevlogen, maar gelukkig heb ik nog 7 maanden te gaan. Was heerlijk gezellig.

Zondag uitgeslapen en nog een keer alles doorgelopen voor de volgende week stage. Helaas is mijn motor stuk gegaan, dus naar de garage gebracht. Paar uurtjes later kon ik weer verder reiden. Vroeg er in gegaan want maandag weer lesgeven.

  • 24 Januari 2013 - 19:34

    Wim:

    Ben blij te horen dat je het lesgeven niet verleerd bent. En dat je er nog plezier in hebt.Je kunt je term bijna doorzagen. Dat is wel een feestje waard.Zal er als ik vrij ben eentje op drinken.Alexander hoop dat je het verder naar je zin heb deze maanden die je nog moet.Geniet met volle teugen en heb de tijd van je leven.
    kus en hou van je
    wim

  • 24 Januari 2013 - 19:37

    Wim:

    zet eens een paar foto's op deze site.Kan ik ook wat bekijken en genieten.

  • 24 Januari 2013 - 19:49

    Dubravka:

    Ik kan mij alleen bij Wim aansluiten.
    en de foto's zal inderdaad handig zijn.
    love you

  • 24 Januari 2013 - 21:25

    Myra:

    Ik wacht en wacht op je bericht en weet je waarom? Ik weet dat ik met je elke bericht alleen genieten kan.
    Anders ben ik helemaal eens met je vader en moeder. Tijd loop heel snel en gebruik dan elk moment.
    Ik hou van je xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 24300

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2012 - 31 Juli 2013

Bali

Landen bezocht: