Zondag 13 januari 2013 - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu Zondag 13 januari 2013 - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu

Zondag 13 januari 2013

Blijf op de hoogte en volg Alexander

15 Januari 2013 | Indonesië, Singaraja

Maandag is een zeer drukke dag gehad maar eigenlijk niet zo veel gebeurt. De hele dag druk bezig geweest met het project, voorbereiden van de presentatie en verder met voorbereidingen van stage. Ook druk onderzoek gedaan naar compost en hoe dit nu precies geproduceerd wordt. Veel geleerd en mooie bergen verzet qua kennis. Het is toch wel een beetje raar om bezig te zijn met zo veel dingen hier en toch steeds contacten onderhouden met Windesheim om oud werk weg te werken.

Dinsdag vroeg opgestaan om de laatste punten van het verslag uit te werken. De middag had ik mijn eerste presentatie. Helaas was de opkomst niet zo groot als verwacht. Toch was er een religieuze leider en een assistent van de Kapala desa (Drops hoofd). Beiden waren ze erg gemotiveerd en hebben meteen een afspraak gemaakt om bij de eind presentatie aanwezig te zijn. Vandaag ook een certificaat ontvangen. 'Voor het behouden van goede contacten tussen Undiksha en Windesheim' Niet verwacht maar het is toch mooi voor de CV dacht ik zo.
De rest van de dag de presentatie beter uitgewerkt en verder gewerkt aan punten van belang voor het verslag. De avond een paar biertjes gedronken in de haven en genoten van de ruige zee.

Woensdag uitgeslapen had vandaag gelukkig geen presentaties. Toch de hele dag druk met werken voor stage, project en presentatie. Best vermoeiend. s'Avonds hebben we afscheid genomen van Tineke. Ze vliegt al weer terug naar Nederland, de tijd is echt voorbij gevlogen. De avond was erg gezellig en er waren best veel mensen. Tot, eigenlijk veel te laat, gekletst en gedronken.

Het nadeel van dit vele drinken. Donderdag moest ik er weer om half 6 uit. Had een presentatie voor de project leiders en belangstellende bij het project. Hier waren rectoren, hoofddocenten en andere hoge heren van Undiksha en Politechniek bij betrokken. Weer heb ik hier gepresenteerd, ging verrassend goed. Rustig, zelfverzekerd en duidelijk heb ik de punten vertelt. Daarna zijn we druk met elkaar in gesprek gegaan om te kijken hoe we en waar we kunnen werken om zaken te verbeteren. Veel goede punten zijn naar voren gekomen!
Terug thuis even een paar uurtjes slaap gepakt. Goed wakker geworden. Naar de winkel gegaan voor een wat mooier outfit. Vanavond was een grote presentatie voor vele schoolhoofden, kapala Desa en andere belangrijke heren. Voor een kleine 40 euro goede leren schoenen en prachtige stoffen zwarte broek en een mooi leren riem gekocht. Zag er goed uit.
De avond begon een beetje hectisch, wegens ceremonies sloten veel winkels extra vroeg, hierdoor had ik nog geen tijd om de samenvatting uit te draaien. Op het laatste moment nog een print winkel gevonden die voor me wilde uitprinten. Tergend laangzaam kwamen de papieren en uit rollen. Veel te laat stuif ik op mijn motor die kant op. Ergens bij Lovina, Di mana Sunrise hotel. "oh Di SIngarja belok kiri lampumerah' Kompleet de verkeerde kant zeg maar grof weg vertaalt. Dus net zo snel weer de andere kant op gereden. Helaas 20 minuten te laat. Bleek toch geen probleem, gezegend is de Balinese elastische tijd. De presentatie ging erg goed. En onder het eten meet veel mensen gesproken. Februari gaat een drukke maand worden. Met Corrijn rond reiden om te kijken naar het economische kant van het project. Zelf naar dropen en scholen om verschillende systemen te implementeren. Met de koper van gesorteerd afval rond te tafel om te kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.
Wat een dag, uitgeput en voldaan stortte ik mijn bed in.

Vrijdag uitgeslapen, eigenlijk niet voldoende om alles te verwerken van afgelopen week maar moest er toch weer uit. Had een afspraak op stage om te kijken hoe en wanneer ik les ga geven. Op stage bleek er een aantal wedstrijden te zijn ter voorbereiding van de ceremonie op zaterdag. Een in zang, een schoonheidswedstrijd waarbij ook een stuk toneel hoorde. Daarna gingen ze offers maken. Heerlijk om te zien hoe mensen bezig zijn met het werk. Ze maken prachtige kunst stukken en doen dit met zo een gemak. Ik heb het ook geleerd en, ondanks dat het nergens op lijkt, was het leuk om te maken. De avond vroeg het bed in gedoken.

Zaterdag was ik om 7 uur weer op stage, ze hadden een ceremonie. Prachtig, de school, leerlingen en docenten werden gezegend om beter te kunnen leren. Alles wordt met zo een respect gedaan en alles nemen ze de tijd voor om te zegenen en de goden voor te bedanken. De details, dansen, symboliek en gebeden zijn tot in de details perfect. Ergens voel ik me er niet tussen thuis maar te gelijk voelt het allemaal zo natuurlijk en goed. Tegen de middag was ik in Singaraja en heb een kort, kucht, middagdutje gehouden. s'Avonds een film gekeken en een biertje gedronken.

Zondag heerlijk uitgeslapen en de lessen voor volgende week voorbereid. Wat een week, wat een week. Kan niet wachten om weer eens les te geven! kijk er naar uit.

  • 15 Januari 2013 - 09:54

    Mira:

    Lieverd, wat een week! Ik heb bewondering dat jij dat alles kan volhouden. Maar dat is een rijke leven. Jij zal zeker veel leren maar ik hoop zij ook van jou. Ben ik blij dat jij zo kan waarderen andere zo verschillende gewoonte en cultuur. Waarderen en accepteren elkaar kan onze leven steeds rijker woorden
    Ik zal vanavond je een lange mail sturen.
    Ik hou heel veel van je
    je oma

  • 15 Januari 2013 - 14:03

    Dubravka:

    Mijn zoon waar ik zo op trots ben. Ik zal je nog een mailtje sturen lieve schat.
    je moeder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 24288

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2012 - 31 Juli 2013

Bali

Landen bezocht: