Zondag 9 september 2012 (14:45 lokale tijd) - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu Zondag 9 september 2012 (14:45 lokale tijd) - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu

Zondag 9 september 2012 (14:45 lokale tijd)

Blijf op de hoogte en volg Alexander

10 September 2012 | Indonesië, Singaraja

’s Ochtends had ik vroeg een afspraak op Politechnik in Jimbaran. Na 3 rondjes om de campus gereden te hebben had ik eindelijk de ingang gevonden. Ik was vroeg dus besloot om even rond te lopen en de architectuur te bewonderen. De Universiteit is groot en zeer stijlvol ingericht. Enkele studenten lopen rond in uniform en dit geeft toch een bepaalde zakelijke sfeer, zouden wel de business opleidingen volgen. Op de campus bevindt zich een hotel waar de studenten toerisme praktijk ervaring op kunnen doen. Na even de tijd gedood te hebben bij een paar studenten ging ik naar Wayan Santika voor onze afspraak. Ik had nog geen formaliteit verwacht en gedacht dat ik alleen even alle betrokkenen zou ontmoeten en kort wat ideeën zou uit wisselen. Had ik me daar toch even flink vergist. Zo goed mogelijk improviserend heb ik het toch mooi mijn doelen verwoord en de belangen van Windesheim behartigd, hoop ik, aangezien ik deze nooit concreet gekregen heb. Meteen kon ik met een concreet onderzoek beginnen. Duurzaam is misschien niet meteen het woord maar toch is het noodzakelijk. Gezocht moet er worden naar een oplossing om de lekkage van schadelijke, corrosieve stoffen, op vuilnisbulten, tegen te gaan zodat het omliggende gebied niet vervuild wordt. Ook moet er gekeken worden naar een manier om het materiaal te beschermen tegen deze stoffen zodat deze langer mee gaan en minder snel beschadigen. Ook heb ik namen gekregen van projecten die al bezig zijn geweest in dit gebied. Hier kan ik misschien punten in vinden waarop we verder kunnen gaan. Na dit pittige gesprek had ik honger en ben samen met Wayan Santika naar een zeer mooie warung geweest om heerlijk te eten, en veel!
De dag was nog jong dus ik besloot om Nusa Dua te bezichtigen. Dit wordt het best onderhouden en mooiste strand van Bali genoemd. Het was zeker mooi om te zien. Alles was brand schoon en de stranden waren spier wit met hier en daar een palm boom. Het was alleen heel erg toeristisch. Luxe ressorts en veels te dure restaurants waren overal te bekkenen. Na een stuk gezwommen te hebben trok mij een koel biertje richting de bar. Heerlijk, vooral toen ik de prijs hoorde, zo veel zou ik op de dam ook betalen. Snel maar weer naar Jimbaran, deze plaats staan bekend om zijn vis en zeevruchten. Een restaurant gevonden aan het strand en een mix schaal besteld met allerlei verschillende stukken vis. Terwijl de zon sissend ondergaat in de zee nip ik van een koel biertje en kraakt de schaal van krab in mijn handen.

De volgende ochtend besloot ik om een ander hotel op te zoeken. Ondanks dat de locatie waar ik nu zat niet duur was, kon het goedkoper. Dus als echte Nederlander vertrok ik naar Kuta. Kuta is een rare toeristische stad met geen logische opbouw. Prachtige hotels, veel te grote en dure winkelcentra en clubs waar je u tegen zegt, zijn schijnbaar willekeurig neer geplant. Na 3 uur rond gereden te hebben in deze stad en veel verschillende hotels om de prijs gevraagd te hebben dacht ik de goedkoopste gevonden te hebben. Voor 150000 rupiha per nacht zat ik in een kamer met air-condition en een warme douche, zijn nogal schaars op dit eiland. Tot ik van Tineke een sms kreeg dat ze een hotel gevonden had voor 110000 rupiha met zwembad…. Typisch, net na dat ik betaald had.
De middag ben ik met Rafael naar Bali Cliffs gegaan. Een pracht stuk afgelegen strand, met een verraderlijke stroming. Wat was ik blij dat ik naar ander half uur zwemmen weer vaste grond onder mijn voeten had. Daarna zijn we op de brommer gestapt en door gereden naar Kuta. Eerst nog even snel ergens gegeten want ik had honger!
Afscheid genomen van Rafael en op weg naar het hotel. Alles ziet er anders uit in het donker en na een uur rond gereden te hebben was ik toch echt hopeloos verdwaald. Een local 20000 gegeven en gevraagd of hij me naar mijn hotel kon brengen, was er klaar mee. Na een warme douche meteen in een diepe coma geraakt.

De volgende dag met Tineke rond gereden op zoek naar een, schijnbaar leuke, winkelcentrum. Na een uurtje rondjes gedraaid te hebben eindelijk gevonden. Toch te duur! En mijn eerste boete is binnen… rijden zonder helm. Blijkbaar toch een paar regels. Deze gelden trouwens wel alleen voor toeristen schijnt.
Daarna alleen richting Ulu Watu gereden. Dit ligt helemaal zuid, de weg blijven volgen tot deze gewoon stopt. Dan een lange trap af en je vind een zeer gezellig surf dorpje. Wanneer je naar beneden blijft lopen kom je bij een grot uit. Hier gaat de trap weer naar boven. Op de punt van een rost balanceert daar een café. Bijna de hele dag daar gespendeerd genoten van het uitzicht. Deze was prachtig. Grote golven en vele surfers. In het schemer terug gegaan naar Kuta. Lekker pasta gegeten en whisky gedronken, was ik echt even aan toe.

’s Ochtends vertrek ik vroeg richting Singaraja, in de hoop de drukte voor te zijn. Niet dus. Op de wegen van Dan pasar barst het van de auto’s. Gelukkig valt het allemaal mee en ben ik met een uurtje deze drukke stad uit. Terwijl ik rustig de lange weg richting het noorden volg zie ik in de verte een bord met daarop geschreven: “Kopi Luwak”. Dit is de meeste exclusieve koffie ter wereld en wordt voornamelijk geproduceerd in Indonesië. Een kilo van deze bonen kan tussen de 500 en 800 euro waard zijn. Aan het einde van een hobbelige weg ligt een klein boerderijtje waar deze heerlijke koffie geproduceerd wordt. De Luwak ligt rustig in zijn kooi de koffie bonen te verteren. In de verte worden zijn uitwerpselen gedroogd en geroosterd. Als enige op een klein terrasje geniet ik van deze heerlijke kop koffie en zie ik pracht vogels en vlinders langs vliegen. Ook heb ik eindelijk gezien hoe de ananas groeit, wat een openbaring.
Voor ik vertrek kon ik het niet laten om 200 gram mee te nemen voor een bodem prijs van 300000 rupiha, ongeveer 25 euro.
Bijna aangekomen in Singaraja gebeurt het dan toch eindelijk… ben gevallen in de bocht. Knie open en een paar schaaf wonden, valt allemaal wel mee. Lopen is alleen naar dus de afgelopen dagen vooral veel gezeten, getypt en nagedacht. Volgende week is de vakantie hier afgelopen en beginnen de scholen. Ook moet ik nog bezig met het project dus het was helemaal geen ramp dat ik iets minder mobiel was. Gelukkig heelt alles snel en verwacht ik volgende week weer als een blij klein kind rond te rennen.

  • 10 September 2012 - 07:20

    Dubravka:

    Lieve schat,
    Stil van ontroering zit ik achter de computer. Wat mooi! Niet die val  maar de rest. Ik heb je geprogrammeerd om wereldburger te worden en nu zit ik vol trots en nog duizenden andere emoties te volgen hoe je de wereld veroverd.
    Dat je bijzonder bent was mij al duidelijk toen wij eerste contact in mijn buik maakten. En jou zien groeien, leren en soms worstelen met de levensuitdagingen is het grootste voorrecht voor mij als moeder. Dank je dat je mij dit alles gunt en dat je mij uitgekozen hebt. Het is bijzonder krachtige levensles (voor mij ook).

    Ik heb op Google maps en afbeeldingen alle plekken opgezocht waar je geweest bent. Wat ben ik dankbaar aan Google .
    Als ik Ulu Watu intikt dan komen de meest prachtige beelden van hoge golven, stranden en surfers, ik zie ook apen het is net een Apenheul maar dan vele malen mooier. En wat zit dat koffie katje geweldig uit (ik zal het zo als pet willen hebben).

    En als moeder kan ik niet anders dan “wijze” raden geven en dat is dat je gaspedaal op de motor toch iets zachter zet – dat is ook figuurlijk bedoeld. Stilte en meditatie brengen ook het verst. Dus – geen haast – langzaam kom je het verst. Aloevera cactus heeft helende werking. Dus zoek ergens een stukje, snij het door midden en smeer dat gel op je knie. Ik geef je een virtuele kus op de zere plek om de pijn weg te wissen met moedersliefde.
    En terwijl hier, na een prachtige nazomers dag van gisteren, af en toe een donder waarschuwt dat de koude lucht naadert, stuur ik je heel veel warme knuffels. Love You.

  • 13 September 2012 - 08:57

    Wim:

    He Kerel;

    Lees het wel weer, hebt het gigantisch naar je zin nog steeds lees ik. Nog een paar dagen rusten en dan aan de bak. Ren je weer als een groot kind (klein ben je niet) weer door Bali. Ik lees met veel plezier je verhalen.
    En ben erg blij voor je dat je het daar zo goed bevalt. Ach het is nog maar voor 49 weken zit je weer in dit koude land. Alles is vergankelijk. Maak er wat van. Hou van je en knuffel
    wim

  • 13 September 2012 - 21:53

    Oma:

    Lieverd, wat weer een prachtige bodschap van je. Natuurlijk binnen is ook iets wat niet leuk is – je val van motor is zeker niet leuk. Belangrijk is dat alles geneest. Ik lees een keer en nog een keer en nog een keer. Bedankt en nog een keer bedankt voor zo veel plezier. Wat ben ik trots! Ik weet het niet hoeveel keer heb ik dat jou gezegd dat ik nooit genoeg dankbaar kan zijn dat ik je in mijn leven heb. Jij ben mij lichte punt in mijn leven. Ik ben zo blij dat jij zo veel heb bereikt. Dat jij zo fantastisch kan genieten en ook goed en met passie kan goede dingen doen en een jonge man met grote kennis in je vak kan worden. Ik ben natuurlijk overal met jou en samen met je geniet ik enorm. Met foto’s op internet en je prachtige omschrijving ben ik letterlijk met je. Dikke knuffel. Ik hou veel en nog meer van je.

  • 16 September 2012 - 22:45

    Renée:

    Hi Alex,
    Vandaag zijn wij eindelijk naar de Efteling gegaan. Lekker weer en heel gezellig. Nathalie zet foto's ervan op haar facebook. Hoop dat bij jouw alles goed gaat, maar we missen wel je weekverslag! Is je knie weer genezen?
    Liefs Renée en Wim en lieve groetjes van Nathalie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 24216

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2012 - 31 Juli 2013

Bali

Landen bezocht: