Zondag 23 september 2012 (20:39 lokale tijd) - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu Zondag 23 september 2012 (20:39 lokale tijd) - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu

Zondag 23 september 2012 (20:39 lokale tijd)

Blijf op de hoogte en volg Alexander

25 September 2012 | Indonesië, Singaraja

Maandag druk bezig geweest met het project en het lezen en verwerken van bronnen. s'Middags nog even naar Lovina geweest om met Enik af te spreken en even een lekkere duik te nemen. Daarna de rest van de dag weer besteed aan het lezen van literatuur en het verwerken hiervan.

Dinsdag de eerste lessen in Indonesisch gehad. Indonesisch is geen hele moeilijke taal wat betreft de regelgeving. Toch is het wel lastig omdat veel worden een andere betekenis krijgen met een suffix of affix. Of het zelfde woord in een andere context compleet wat anders betekent. Vandaag was Tineke jarig. Dus na de les in de supermarkt alles gekocht voor een bbq. Na dit voor te bereiden zijn we gaan kajakken. Na ons kort vermaakt te hebben was de lol er snel van af en zijn we maar gaan ouwehoeren, vooral Fransesco en ik.
Terug gekomen bij het hotel snel het vuur aangewakkerd en begonnen met de bbq. Met gitaar er bij was het zeer gezellig en een beetje te laat geworden.

Woensdag na gevoel te vroeg begonnen met lessen in Indonesisch. Daarna naar huis gegaan om het verslag of te maken. Maar op tijd naar bed gegaan.

Donderdag weer begonnen met lessen. Het spreken is lastig omdat ik niet meteen op de juiste woorden kan komen. Toch lukt het verstaan me al stukken beter. s'Middags geholpen met de voorbereidingen van Silvia's verjaardag. Deze hebben we gezellig met zijn allen bij de haven opgegeten. Daarna zijn Francesco en ik naar kantine 21 in Lovina gegaan.

Vrijdag vroeg een gesprek gehad met Subagia over het project. Hij was zeer te spreken over mijn vorderingen en op veel punten denken we het zelfde. Dit maakt het toch wat makkelijker. Na het gesprek op de motor gesprongen en richting Kuta/Jimbaran gereden. Na ruim 4 uur rijden kwamen we aan. Het blijft heerlijk rijden in het zuiden, ogen dicht en bidden dat het goed gaat. De hele avond rond gereden bij dream land strand op mijn nieuwe brommer. Toch handig om even te oefenen op een rustig plekje met een schakelbrommer. Maar wat een lekker gevoel, veel beter dan zo een automatisch ding. s'Avonds de gehele avond gespendeerd aan een goed gesprek.

Zaterdag zijn Rafi en ik naar de vismarkt van Jimbaran geweest. Alle soorten vis, kreeft, garnalen en andere zeevruchten kan je hier voor een bodemprijs kopen. Naast de markt is een grote bbq waar je ze ter plekke kunt laten grillen. Terwijl de vis gegrild werd heerlijke verse kokosnoot besteld en deze opgedronken/gegeten. Hierna zijn we naar Kuta gereden. Hier heb ik kennis gemaakt met een aardige oude vrouw, Rafi's tweede moeder. Hier hebben we gezellig vis gegeten en probeerde ik een kort beleeft gesprek aan te knopen met de paar woordjes die ik momenteel ken. Na het eten zijn we naar Padang padang strand gegaan, lekker gezwommen en even van de zon genoten.
In Den Pasar zou Martin optreden. Het was op de campus van een grote Universiteit. Met een gele zwembroek en rode shirt was ik behoorlijk opvallend tussen al deze net geklede studenten, gelukkig was het optreden minder formeel.
Hierna zouden we met zijn allen naar Padang Padan gaan om lekker te zwemmen. Ik op de motor hun in de auto. Uiteindelijk zijn ze naar Uluwatu gegaan, tjah dan maar bier drinken en balletje trappen met een paar Nederlanders, naja Eindhovenaren, die ik toevallig tegenkwam.
s'Avonds uitgegaan in Kuta, wat een stad is dat, het is druk, het stinkt, de gebouwen zijn grijs en lelijk, maar wat kan je er goed uitgaan. Op de terug weg via een mooie omweg terug gereden naar Jimbaran.

Zondag heerlijk uitgeslapen. Daarna samen met Rafi naar zijn tweede moeder gegaan om lekker te eten. Vandaar uit meteen door gereden naar Sanur. Hier had een ik afspraak met Dirk een belg die momenteel bijna 30 jaar in Indonesië gewoond heeft. Hij zat met zijn twee zoons op ons te wachten. Het is een zeer interessante man met erg veel ervaring. Hij heeft me de namen gegeven van een paar invloedrijke mensen. Ook zou hij me kunnen helpen met suggesties en ideeën over hoe om te gaan met politici hier in Indonesië. Dit kan ook zeer behulpzaam zijn voor de volgende studenten die aan het project komen werken. Tegen het einde van de middag zijn we verder gegaan. Naar het schildpadden park. Helaas was deze al dicht. Dus verse vis gekocht, op locatie laten grillen en heerlijk opgegeten aan de kust. s'Avonds gezellig een biertje gedronken en op tijd naar bed gegaan. Morgen weer een lange tocht terug naar het noorden.

Ik heb weer een camera dus ik kan weer rustig foto's schieten ;)

  • 26 September 2012 - 22:09

    Je Oma:

    Lieverd,
    wat is daar leuk! Jij bent behoorlijk druk onder anderen nog taal leren. Ik ben zeker dat je met beetje inzet heel goed Balinese zou kunnen spreken. Natuurlijk die knobel voor taal heb jij ook beetje van je omaatje ha..ha..ha... Je moeder mag dat niet lezen. Zij zou zeggen dat dit heb jij van haar.. Maar toch…..
    Ik vind jammer dat ik met je niet kan genieten met lekker eten. Hier is af en toe moeilijk verse kokos vinden en nog moeilijker zo veel verschillende soorten verse vis te vinden. Over andere zee vruchten moet jij naar een grote stad. Ik heb begonnen van rouwe groene bladeren en fruit smoothie maken. Ik drink al 1 liter per dag. Als jij terug komt, zou jij een magere maar heel gezonde omaatje vinden ha…ha…ha… Vandaag was een multiculturele koor (groep van 15 rouwen van alle kanten van de wereld) bij ons om voor mij verjaardag te zingen. Dat was een leuke verassing. Zij zingen verjaardag lied in 13 verschillende talen. Nou, jij kent je oma. Tranen lippen. Dat was heel ontroerend en gezellig. Zij willen op mijn verjaardag komen maar dat was genoeg druk en daroom komen zij paar dagen later. Op verjaardag wilde ik meer tijd hebben voor kindertjes. Je moeder was niet geweest omdat zij moest op een cursus. Jij weet je moeder heeft nooit genoeg studeren, cursussen, leren en leren. Ik ben niet veel beter. Maar zij moet ook beetje leven.
    Op mijn verjaardag waren Sasa met kinds. Nancy was in Milaan. O, dat was zo leuk. Ik heb fantastisch genoten. Hele dag met kleintjes in een dierentuin. Nouk praat en praat. Zij stopt niet. Zij is echte meesje. En Zeb als oude broeder zorg voor haar en steeds – dit maag jij niet – kijk dit is echt leuk – Nouk, kijk…. En zo…. Ik ben verbaasd hoeveel een meesje van 3 jaar kan vertelen. Maar, ik mis jou erg deze dagen. Jij weet ik ben bij je met mijn gedachten en ik vraag grote macht (die ik God noem) om jou te beschermen van alle slechte dingen die wereld kan brengen en doen.
    Ik ben blij dat jij een kennis gemaakt heb met Dirk. Ik heb op internet gevonden artikelen die hij geschreven heeft en ik ben aan het zoeken een boek van hem. Ik wil graag zijn visie over de cultuur van Balie lezen. Wat kan jij over hem op internet lezen, lijkt mij zeker zeer interessante man. Ik hoop dat hij jou vaak zou kunnen helpen. Ik ben heel dankbaar dat hij gereageerd heeft op je berichten. Dat is ook leuk in een vreemde wereld een landgenote ontmoeten.
    O lieverd, ik mis een gesprek met je. Maar ik ben heel blij dat jij daar gelukkig bent. Ik hoop dat jij alles wat jij gepland heb zou kunnen bereken. En ik wacht met veel nieuwsgierigheid op je volgende bericht.
    Jij weet het – ik hou veel van je.

  • 05 Oktober 2012 - 07:15

    Dubravka:

    Ha lieve schat,
    dat ziet er prachtig uit. Genieten kan je zeker goed. Van wie heb je dat geleerd? :-) Een ding is zeker ik zal dat stukje van jou kunnen leren.
    Zo te zien heb je een trouwe lezer van jouw blogs. Oma wacht met smacht om het volgende.
    Ik probeer je al zo vaak bellen maar helaas je telefoon is niet bereikbaar. Dan maar mails. Nu heb je camera begrijp ik zo kunnen wij je ook zien. Ik praat in mijn gedachten hele dagen met jou.

    Als ik goed begrijp dan heb je nu jou tweede motor. Mijn tip hou de ogen toch maar open :-)
    Love you!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 24217

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2012 - 31 Juli 2013

Bali

Landen bezocht: