Zondag 16 december 2012 - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu Zondag 16 december 2012 - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu

Zondag 16 december 2012

Blijf op de hoogte en volg Alexander

23 December 2012 | Indonesië, Singaraja

Maandag druk aan de studie. De eerste examens komen er aan moet toch een beetje laten zien dat ik iets geleerd heb in de Indonesische taal. Tegen de avond zijn we naar het strand gegaan. Lekker zwemmen en daarna gezellig met zijn allen op het strand beetje reggae zingen tot de zon onder is. Dan wordt het vuur opgestookt en de vis gegrild, heerlijk zo een dag.

Dinsdag hadden we les. Helaas voelde ik me niet zo goed. Een of andere tropische bacterie heeft me dan eindelijk geveld. 2 dagen ziek in bed. Niet helemaal verloren kon goed leren en slapen.

Donderdag ging het gelukkig beter. Voelde me nog steeds niet optimaal maar kon in elk geval weer fatsoenlijk de deur uit zonder me zorgen te maken waar de dichtstbijzijnde wc was. Ook hadden we vandaag een toets. Die toch goed te doen was. Na de les ben ik naar huis gegaan om maar even rustig de dag af te wachten.

Vrijdag en zaterdag eigenlijk weinig gedaan beetje rustig thuis gezeten en genoten van het weer, regen. Het regenseizoen is dan toch eindelijk begonnen. Lekker die verkoeling.

Zondag waren we te gast op een bruiloft. We kwamen aan op het familie terrein. De Balinese families wonen vaak gezamenlijk op het zelfde stuk grond. Hier wonen dan vaak meerdere generaties. Wel hebben ze allemaal hun eigen onderkomen en huishouden.
Hier heb ik ook het bijvijlen van de tanden gezien. Voor de bruiloft dienen de hoektanden bij geveild te worden zodat ze minder hoekig zijn. Zij zijn ervan overtuigd dat de scherpe tanden dierlijk zijn. Door het vijlen van deze tanden willen zij een volwaardig mens worden. De priester op de grond van het ouderlijk huis overgaat tot het vijlen. Wat er bij het vijlen loslaat van de tanden, word begraven achter het altaar van de voorouders.
Hierna de bruiloft, heel anders dan zoals bij ons. De bruid en bruidegom staan voor de priester. Voor hen licht op de grond de offers. De priester zegent het paar en de offers. Na het zegenen loopt het paar zes maal over de offers. Waarna het wordt besprenkeld met heilig water. Hierna heb ik het paar eingelijk niet meer gezien en heb ik met familie en vrienden gegeten en gepraat en gelachen.
Het begon allemaal erg vroeg dus het was ook niet te laat afgelopen. De rest van de middag zijn Francesco en ik rond gereden door Singaraja. Buiten de hoofdwegen om is er nog veel moois te vinden. Regelmatig verdwaald geraakt in de smalle vaak dood lopende steegjes. Maar kostelijk vermaakt.

  • 23 December 2012 - 22:34

    Mira:

    Jammer dat die bacterie kan jou ook vinden. Hier is veel griep ook aanwezig. Gelukkig wij hebben nog niet gekregen en dat is te hopen dat wij niet krijgen. Wij gebruiken veel polen en dat is goede antibiotica. Ik weet het niet of zij hebben daar ook bijen. Ik hoop dat jij helemaal goed bent. Ben jij ook bij huisarts geweest of is dat niet mogelijk.
    Toch naast die bacterie kan jij ook beetje genieten. Ik heb foto´s van bruilof gezien. Heel interessant. Maar als ik zie waar mensen eten ik vraag mij af of dat genoeg alles hygiënisch is. Heb jij genoeg medicijn?
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 24 December 2012 - 17:56

    Jeroen Kolkman:

    Hee Alex,

    Ik lees niet alles zo braaf meer, maar zo nu en dan pik ik nog een verhaaltje van je op!
    Zo te lezen maak je ook bijzondere dingen mee. Je gaat nu het regenseizoen in... Succes, als het net zo is als bij ons, dan wordt het rijden op een doorsnee weg al lastig. Los van het het feit dat alles gewoon met dikke druppels uit de hemel komt! Ach en een griepje op de tijd is zo gek nog niet, ik ben soms ook blij dat mij wc (gat in de grond haha) heel dicht bij is

    Fijne kerstdagen toe gewenst (kerstavond is bij jou al een link gevorderd denk ik) en alvast een goede jaarwisseling. Nog wilde dingen te beleven daarmee in Indonesië?

    Groeten Jerommeke

  • 27 December 2012 - 08:49

    Dubravka:

    Lieve schat,
    we hebben ook hier griepvirus op bezoek. Ik heb het twee dagen geweten :-). Ik denk dat na de samenspanningen van laatste manden mijn immuun systeem niet zo goed in orde was.
    Hou van je.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 24209

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2012 - 31 Juli 2013

Bali

Landen bezocht: