Zondag 11 november 2012 - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu Zondag 11 november 2012 - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu

Zondag 11 november 2012

Blijf op de hoogte en volg Alexander

12 November 2012 | Indonesië, Singaraja

Maandag, eigenlijk wat je altijd op een maandag hoort te doen, uitslapen. Daarna ontbeten, gezellig met mijn nieuwe huisgenoten. Twee kerels uit Slovakije komen voor een tijdje naar Bal, studeren normaal op Surabaja,i en hadden een slaapplek nodig, nu ik toch 2 kamers vrij heb kwam dat goed uit. 's middags ben ik nog even een paar uurtjes het bed in gedoken. Er stond veel op de planning vannacht. Om 11 uur stapten we in de bus en gingen richting Angung Batur. Rond 1 uur kwamen we aan en moesten we even wachten op de gids. 2 uur begon de lange tocht omhoog. Na ongeveer 3 uur klimmen waren we er dan. Het was gelukkig nog steeds donker. Kort uitgerust en daarna genoten van het prachtige schouwspel, zonsopgang. De wolken gooiden een beetje roet in het eten met hun grijze gelaat, maar tussen de grijze massa door zagen we toch af en toe een prachtige gloed van kleuren.
In de tussentijd waren de aapjes ook wakker geworden en hadden de locals een ontbijt voor ons gemaakt. Ei en banaan, gestoomd uit het stoom wat opstijgt uit de vulkaan. Heerlijk!
Rond 7 uur was het dan toch tijd voor de terugreis. De zon was al hoog op en dit was te merken in de temperatuur. Zwetend, moe en ploeteren kwamen we dan toch eindelijk beneden.
Rond 1 uur waren we weer in Singaraja en wat was ik blij met een douche en een bed, de rest van de Dinsdag slapend door gebracht.

woensdag ochtend vroeg opgestaan en naar de lessen gegaan. Deze waren gelukkig snel voorbij want was nog steeds moe van de vorige dag. Nog even gewerkt aan het project en daarna maar gaan slapen.

Donderdag was ik als herboren uitgerust en met goede moed ben ik naar de lessen gegaan, viel het eerste uur uit... Gelukkig kon het vorige vervroegd worden dus was lekker op tijd weer thuis. Ben daarna met Micho naar de watervallen ten noorden van Singaraja geweest. Nu al vrij vaak gekomen maar toch veranderd het schouwspel iedere keer. Het is bijna het regen seizoen dus alles is veel groener. Ook de waterval zelf neemt aanzienlijk toe in grote. Ook heb ik een nieuwe gevonden, de multi tier, Prachtig stuk wandelen langs een berg stroompje. Tot je uitkomt bij een prachtige waterval, niet zo hoog maar de kleuren van het water waren een voldoening voor het oog. 's Avonds vroeg er in gedoken.

Vrijdag zijn we naar een crematie gegaan. Wat een gebeurtenis. De HELE familie is er iedereen van 3 generaties is aanwezig bij de crematie. De overledene wordt eerst in linnen gewikkeld en dan op een soort toren gelegd. Dit gaat gepaard met veel gedans en rituelen. Aan de toren zitten ook levende kippen, deze pikken de boze geesten als het ware door de lucht. Aan de dode worden 2 hele lange witte slierten bevestigd die de hele familie vast houd. Om de dode kracht te geven in zijn reis naar het volgende leven. De toren wordt gedragen en naar de heilige gronden gebracht. Bij iedere kruispunt wordt de toren meerdere malen gedraaid zodat de geest van de overlevende de weg naar zijn lichaam niet terug kan vinden.
Voor het lichaam verbrand wordt vinden er weer vele rituelen plaats en wordt er veel gedanst.
Het verbranden van het lichaam duurt ongeveer 2 uur en de lucht is niet bepaald plezierig. Toch is iedereen aan het lachen of praten terwijl ze lekker aan het eten zijn.
Na het verbranden vertrekt de hele stoet naar de zee om daar het as uit te strooien.
Wat een gebeurtenis.
Thuis gekomen even geslapen en 's avonds met een groepje onder de dolfijn in Lovina bier gedronken.

Zaterdag lekker getourt door Bali. Gezellig in de auto met zijn 5'en zijn we eerst naar jatiluwih gereden. Heerlijk door de rijstvelden gelopen. Weer een compleet andere uitzicht. Prachtig om te zien. Na enkele uren zijn we verdere gereden naar Thanah Lot, de prachtige tempel in de zee. Van het terras konden we onder het genot van een biertje de zon achter de tempel onder zien gaan. Wonderlijk! De weg terug naar Singaraja ging soepel en niet al te veel later lag ik weer in mijn bed.

Zonder bijna de hele dag gewerkt aan verslagen, stage en andere zaken. 's Avonds zijn we naar een blues bar geweest in Lovina. Daar nog een meest interessante Nederlander ontmoet. Directeur van een bedrijf dat speeltuinen bouwde in wijken, met name achterstandwijken. Ook heeft hij in de gemeente raad gezeten van Groen Links. Gesproken over wereldse zaken en wat wel niet. Ook nog een paar contact gegevens ontvangen van bedrijven in Nederland die bezig zijn met afvalverwerking, misschien dat het wat oplevert. Misschien dat het soms lastig is te zien, maar de toekomst ziet er goed uit!

• 12 November 2012 - 16:57

Laura Ter Meer:

Alex!:D Een inspirerende week gehad lees ik :) Keep up the good stuff :)

• 12 November 2012 - 17:58

Dubravka:

Oh lieve schat wat is dat allemaal mooi. Ik heb op google alle beelden opgezocht - wat mooi.
    love you

• 12 November 2012 - 19:18

Henrie&martha Ter Meer:

Hallo Alex,

Hier een berichtje van Laura's ouders.Prachtig om te lezen allemaal, je verveelt je niets zo te lezen.
    Maar kan ook niet op dat prachtige eiland, we gaan je verhalen volgen, zo zijn wij ook weer een beetje terug!
    Fijne tijd daar alvast
    Lfs Henri en Martha ter meer

• 13 November 2012 - 15:52

Mira:

Nog een mooie bericht met prachtige belevenissen. Ik weet dat jij in alles goed kan genieten. Ik geniet mee. Ik bedankt God dat ik dat alles met je ook kan beleven. Ik ben een trotse oma.
    Liefs van je oma

• 10 Juli 2015 - 23:16

Mira:

Lieverd, ben jij al in Bali? Hoe gaat met jou?
    Ik wil nog een keer zeggen dat ik hou veelnvan je.
    Jou oma