Zondag 4 november 2012 - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu Zondag 4 november 2012 - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu

Zondag 4 november 2012

Blijf op de hoogte en volg Alexander

07 November 2012 | Indonesië, Singaraja

Maandag, het heerlijke begin van de week. Uitgeslapen, kop koffie, krant en een goed ontbijt. Daarna beetje lopen sleutelen aan het project. Had en goed idee over het hervullen van pet flessen. Water moet er toch gedronken worden, liever hervullen dan een nieuwe fles kopen. Scheelt in de plastic afval wat geproduceerd wordt.

Dinsdag vroeg er uit gegaan. Om 11 uur had ik een gesprek met Mudrawan, de 3de vicerector van Undiksha, over het project. Hij vond dat ik goede vorderingen maakte en was blij met mijn inbreng. Ook was hij zeer tevreden over mijn idee om flessen te hervullen. Toch moest nog onderzocht worden of dit wel verstandig is uit hygiënisch standpunt, wat de economische voor- of nadelen zijn en welke methoden gebruikt kunnen worden voor het vullen van de flessen. Na school naar huis gegaan om rustig aan het werk te gaan. 's Avonds nog even langs de reggae bar, lekker biertje gedronken en gezellig geklets met klasgenoten.

Woensdag Vroeg er uit voor school. Na school had ik een gesprek met Subagia de hoofd van de wetenschap afdeling op Undiksha. Ik had nog een onderwerp nodig voor het onderzoek voor mijn afstudeer stuk. Gelukkig kwam hij snel met een duidelijke probleem. De vakken biologie, natuurkunde en scheikunde worden geacht een systeem te hebben om gezamenlijk les te geven. Hoe mooi de overheid ook dingen wil hebben in de praktijk lijkt dit vaak wat lastiger. Mijn idee, om gebruik te maken van leeractiviteiten waarbij de leerlingen zelf actief de kennis van deze drie gebieden combineren, leek een stap in de goede richting en het onderzoeken waard. Deze weken een plan opstellen en dan concreet stappen ondernemen.
Vrienden kregen vrienden op bezoek:P. Gezellig met zijn allen naar de waterval gegaan. Heerlijk genoten en afgekoeld, het was heerlijk benauwd namelijk. Daarna neer de liefste vrouw van Bali gegaan om lekker te eten. Hier werden we niet alleen beloond op heerlijk eten maar ook op een dans, dansles en foto sessie met traditionele kleding, genoten. 's Avonds kwam de beste Bleu's speler van Bali spelen in Lovina. Heerlijk weg gedroomd!

Donderdag les en na de lessen gouw even langs de Hongaar en Italiaan, ze gingen weer verder vandaag. Afscheid genomen en naar huis gegaan. Aan het werk met het project. Het was er precies de juiste dag voor want eenmaal thuis aangekomen heeft het bijna de hele dag geregend. Heerlijk, vroeg het bed in gedoken.

Vrijdag vroeg melden bij de Universiteit. Met de studenten hadden we een trip naar pulau menjangan. Een klein eiland/natuurpark in het westen van Bali. Hier hebben we de hele dag gesnorkeld. Dit ooit prachtige riff heeft veel van zijn oude pracht verloren en is langzaam aan het sterven. Toch is het leven wat er nog is prachtig om te zien. De vissen komen in alle kleuren en maten. Zelfs nog Nemo gevonden. Het beetje riff dat er nog is heeft prachtige kleuren. Helaas had ik mijn onderwatercamera niet meer, maar anderen hadden een onderwatercamera mee dus hopelijk kan ik nog een paar foto's krijgen. Woorden schieten te kort om het te beschrijven. Ook kon je er heerlijk diep duiken. Nog een paar duikers lastig gevallen onder het water.
Thuis aangekomen lekker gegeten bij de plaatselijke Warung. Ben behoorlijk vaste klant geworden langzamerhand. In de avond een film gekeken bij vrienden en daarna naar bed.

Zaterdag heerlijk uitgeslapen en toen ik wakker werd, nog even geslapen. De rest van de dag boek en krant gelezen. Grappig om mee te krijgen in welke puinhoop Nederland en Europa zich verkeren terwijl hier heerlijk de zon schijnt en de enigste zorgen zijn of ik vandaag iets of niets ga doen. Nog even aan het project gewerkt, beetje niks gedaan, nog een beetje gewerkt, weer niks gedaan, chillen in het kwadraat zeg maar.

Zondag ochtend aan oude verslagen gewerkt. Eindelijk contact met Windesheim. Moet nog punten binnen krijgen dus maar oude verslagen uit de kast gehaald om te verbeteren. Moet ook gebeuren. 's Avonds zijn we uitgenodigd voor een bbq. Heerlijk eten, lekker drinken, gewoon gezellig. Tot laat gebleven en daarna met een groep naar de strand gegaan, nacht zwemmen. Wat een avond. Toen de zon op kwam maar eens richting Singaraja gereden, het was me weer een week.

  • 07 November 2012 - 14:51

    Mira:

    Zo te zien daar is voor je steeds leuker.
    Ik ben blij dat jij zo genieten kan of met je werk of met je nieuwe vrienden daar.
    Je berichten doet mij ook heel goed.
    Ik hoop dat jij mijn mail gekregen heb .
    Ik hou van je xxxxxxxx je oma

  • 07 November 2012 - 23:22

    Dubravka:

    Elke keer is een genot om je verslagen te lezen. Jammer je leest reacties niet dus ik mail je persoonlijk.

    Hou van je schat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 24204

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2012 - 31 Juli 2013

Bali

Landen bezocht: