3 juni 2013 - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu 3 juni 2013 - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu

3 juni 2013

Blijf op de hoogte en volg Alexander

03 Juni 2013 | Indonesië, Singaraja

Zo alweer aan maand voorbij. Het gaat echt snel nu. Stage is bijna afgelopen de laatste week is begonnen. Het afval project Tanpah Sampha (Zonder afval, ja eindelijk een naam bedacht) loopt ook ten einde. In het dorp Kayuputih zijn al veel goede stappen genomen en volgende jaar kunnen de nieuwe lichting studenten aan voldoende projecten werken. Er is een project manager en deze moet nog ingewerkt worden. Daarna is het dan eindelijk tijd voor vakantie, rond reizen en bruin worden.

Maar eerst even kort wat er allemaal deze maand gebeurd is. Na mijn terugkomst van Lombok ben ik meteen aan het werk gegaan. Vergaderingen en stage.

Met het project Tanpah Sampha zijn goede vorderingen gekomen. Met veel partijen hebben we rond de tafel gezeten. Politknik, de universiteit in Jimbaran, is zeer positief en wacht nu af of ze gesponsord kunnen worden via het IbM programma van de overheid. Daarnaast heeft Paul met veel hotels en restaurants rond de tafel gezeten. Politenik heeft ook een grote toeristische afdeling, hopelijk kunnen zij iets voor elkaar betekenen.

Met Mudrawan hebben we lang gediscussieerd maar er is nu dan eindelijk een project manager aangenomen. Niet een man die hier zijn 100% voor kan geven maar een docent die het als taak er bij neemt. Toch is het een zeer goed begin. Binnenkort de systematische kant met de heer Karyasa bespreken. Maar persoonlijk is het een zeer spontane en aardige man.

Kayuputih een klein bergdorpje ten zuiden van Lovina. Het telt ongeveer 3500 inwoners. Hier hebben ze de locatie afgebouwd voor het sorteren en verwerken van plastic afval. Daarnaast heeft de fundatie, Mama Mie Go Green, het dorp gesponsord met een machine die granulaat kan maken van plastic. Ook hebben de scholen ons met open armen ontvangen en binnenkort mag ik daar, hopelijk, een les geven over hoe afval verwerkt dient te worden.Hopelijk want afspraken en tijd zijn niet echt heilig is op dit mooi eiland.

Op stage is het echt even erg druk geweest. De laatste drie week ongeveer 7 uur per dag les gegeven. Maar wat geeft het veel energie. Ondanks dat het cemester bijna is afgelopen zijn de leerlingen zeer gemotiveerd om nog hun best te doen voor de laatste paar lessen. Ook ben ik begonnen met mijn cursus seksuele voorlichting. Ondanks dat het hier ene groot taboe is zijn de leerlingen erg blij dat er eindelijk iemand oprecht en eerlijk met ze over seks praat. De directeur heeft me beloofd om de cursus volgende jaren te blijven geven, ik hoop dat hij zijn woord houd want de leerlingen hebben het echt nodig.

Dat heeft me deze maand bezig gehouden. Veel gebeurd en veel gedaan. Langzaam begint mijn terugreis dichterbij te komen...

  • 03 Juni 2013 - 09:13

    Dubravka:

    Voorlopig lieve schat niet aan terugreis denken. Geniet nog helemaal van wat je daar hebt en doet. Je wereldreis is begonnen:-). Love you.

  • 07 Juni 2013 - 10:57

    Wim:

    Zo te lezen een geweldig resultaat behaald. Laten we hopen dat dit zich zo verder doorzet.
    Alexander je mag best trots op je zelf wezen je hebt het toch maar voor mekaar gekregen.
    Ondanks de verschillen in cultuur.Proficiat.Geniet nog maar een tijdje van dit land en pik zoveel mogelijk op
    Ben trots op je.
    wim en renee

  • 12 Juni 2013 - 13:58

    Mira:

    Wat kan ik nog zeggen. Herhalen wat je moeder en vader al geschreven hebben. Ik was altijd trots op je en dat zal blijven. Jij heb alle mijn wensen tot nu toe vervuld.
    Ik wens je nog veel plezier met je vriend in Indonesië en goede rijs naar huis.
    Liefs,
    Je oma en groeten van Kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 613
Totaal aantal bezoekers 24175

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2012 - 31 Juli 2013

Bali

Landen bezocht: