7 mei 2013 - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu 7 mei 2013 - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Alexander Kootstra - WaarBenJij.nu

7 mei 2013

Blijf op de hoogte en volg Alexander

07 Mei 2013 | Indonesië, Singaraja

Op stage zijn de dingen flink op de kop geraakt. Sapoerna (de sponsor.... een sigaren merk) neemt zijn handen af van Bali Mandara. Nu wordt het dus overgenomen door de overheid. De verkiezingen zijn binnenkort dus de school wordt grootschalig ingezet om stemmen te winnen. Dus de huisbezoeken zijn vervroegd de data voor de examens zijn verander en de docenten worden van dag op dag wat anders verteld. Het aantal les uren is afgenomen. Gelukkig geeft me dit de tijd om wat werkt te verrichten waarvoor er lange uren achter de computer genoodzaakt zijn. Ook wil het rond reizen goed lukken aangezien een laptop op veel plekken bruikbaar is.

De eerste paar dagen op stage heb ik veel uren gestoken in het nakijken van werkboeken en andere opdrachten die de leerlingen gemaakt hebben. Ook heb ik tijd gestoken in het afronden van een lessenserie voor de laatste twee onderwerpen. Wegens de vermindering in aantal lessen heb ik de twee onderwerpen in een serie gestoken. Respiratie en circulatie, gelukkig zijn het onderwerpen die goed samen gaan. Daarnaast zijn in de laatste weken ook de tentamens afgelopen dus ik ga weer extra lessen geven. Noodzakelijk is het ook. De onderwerpen cel respiratie en fotosynthese zijn slecht gemaakt door de leerlingen. Ook het onderwerp Weefsel is door een enkele leerlingen minder goed gemaakt. Dus aan de ene kant ben ik blij dat er wat minder lessen zijn zodat ik de komende weken goed kan voorbereiden.

Seks educatie is ook goed begonnen. Iedere dag ga ik gesprekken aan met leerlingen en docenten over verschillende opvattingen over seks en welke mythes er allemaal heersen in het land. Ik merk dat de leerlingen het erg prettig vinden om hier eens openlijk over te kunnen praten en zelfs de docenten vinden het een zeer interessant onderwerp, echter is de kennis schrikbarend laag.
"Hoe veel kost een condoom?"
"Geen idee"
"weet niet"
"Gebruik jij condooms?"
"6000 Rp is de goedkoopste"
"Prima"
"Maar Alex, gebruik jij condooms? "
"Altijd!"
"Geen vrouwen condoom"
"Waarom, een gewone condoom werkt net zo goed is veel beter en is makkelijker te controleren."
"Een pil dan?"
"Die moet een vrouw nemen, daarnaast levert het geen bescherming op tegen SOA's"
"Dan doe je het toch maar één keer per maand"
.....
Ik moet extra lessen geven voor de docenten ben ik bang. Er heersen hier nog veel mythes over seks. Maar het land loopt, net als veel andere punten, een aantal jaar achter de mythes zijn gelijk als de mythes die wij in Nederland hadden z'n 60 jaar geleden.
Deze mythe wil ik nu toch echt even de wereld uit helpen want ik heb hem zo vaak gehoord... JE GAAT NIET DOOD EN WORDT OOK NIET DOM VAN MASTURBATIE!!!!

Het project gaat erg goed. Helaas was Muderawan een tijdje weg uit Indonesië dus hebben we niet echt stappen kunnen ondernemen, wel hebben we veel werk gedaan. Binnenkort hebben we weer een gesprek met Muderawan en kunnen we beginnen met het aannemen van een project manager. Ook hier heb ik veel geluk gehad. Ik heb een amerikaan ontmoet die lid is van een zeer grote globale ontwikkelingsorganisatie. Hij is hoofd van de Bali tak. Deze tak is driftig opzoek naar een manager die mee wil helpen om de studenten te begeleiden. Het mooi is dat hij ieder jaar een groep studenten stuurt die in samenwerking met de leerlingen hier een theoretisch plan op stelt om een sociaaleconomisch probleem te tackelen. Dit blijft alleen op papier uitgewerkt. Veel van deze plannen kunnen wij gebruik in ons project aangezien onze studenten wat langer blijven. Ik ben uitgenodigd om de presentaties bij te wonen en de leerlingen te begeleiden in hun werkstukken.

Dan plezier, de eerste week ben ik naar het zuiden van Bali gereden en heerlijk gegeten, gedanst en bier gedronken. De zee was prachtig wild aangezien het springtij geweest was. Zwemmen door golven van een meter of twee, wat voel je toch moeilijk klein. De zaterdag zijn we over de zuidoost kust naar het oosten gereden. Dit is een prachtige weg waar je de zee aan een kant hebt en de bergrug aan de andere kant. Padang Bay is een klein haven dorpje waar we geslapen hebben in de home stay van een uiterst aardige Belg. Zondag weer terug naar Singaraja.

Ook ben ik een weekend naar Kuta Lombok gegaan. Het is prachtig daar, nog totaal niet toeristisch, de locals zijn zeer aardig, de prijzen zijn goed en de omgeving is magisch. Het rijden door Lombok op de motor is een ervaring op zich. Het eiland heeft geleerd van de lessen die Bali gehad heeft. De infrastructuur is geweldig, de wegen zijn perfect onderhouden en groots opgezet. De natuur is geweldig. Waar je op Bali altijd invloeden ziet van mensen, is Lombok wild en nog echt natuur. s'Nachts in de bergen is er geen licht of geluid en het uitzicht op de sterren is geweldig!

  • 07 Mei 2013 - 13:23

    Dubravka:

    wat geniet ik van jouw verslagen. Love you.

  • 07 Mei 2013 - 19:40

    Mira:

    weer een plezier met je verslaag te lezen. Ik ben blij dat jij naast je werk ook genieten kan. Ik hou van je.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexander

Actief sinds 17 Aug. 2012
Verslag gelezen: 656
Totaal aantal bezoekers 24177

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2012 - 31 Juli 2013

Bali

Landen bezocht: